1.- 4. třída základní školy
Vydra
- program seznámí žáky s vydrou a jejím způsoben života.
Povíme si o tom, jak je vydra přizpůsobena životu ve vodě a kdo patří
mezi její příbuzné. Pod mikroskopem budeme pozorovat vydří srst, nebo
rybí šupiny. Nebude chybět ani zmínka o dalších živočiších, které můžeme
v blízkosti vody pozorovat
Vím, co a jak jím
- Hravý program o jídle a stravování. Dozvíme se něco o původu potravin, o
správném nakládání s nimi, na co si dát pozor při nákupu, jídle i vaření
Kudy teče energie
- Formou her podle metodiky Výchovy o Zemi se naučíme, kde se
bere v přírodě energie, kudy prochází na cestě od Slunce až k nám a co
se s ní cestou děje. Pochopíme složitost potravních vztahů a proč jsou
znázorňovány právě pyramidou.
Lesem nelesem
- Vysvětlíme si, co dělá les lesem, představíme si jeho funkce a
strukturu. Seznámíme se s druhy stromů, které u nás jsou původní, jaké lesy
tvoří a co v nich žije. Podíváme se také na to, co lesy v dnešní době trápí.
Stopa jako stopa?
- Formou her podle metodiky Výchovy o Zemi se zamyslíme nad tím, co všechno
po sobě zanechává stopy a jaké. Budeme sledovat i stopy po našem vlastním chování
Bylo nebylo, bio nebio
- Hravou formou se seznámíme s původem potravin a procesem jejich výroby,
dozvíme se, že existují různé cesty, jak ke konečnému výrobku dospět a popovídáme si o
jejich výhodách a nevýhodách. Vyhodnotíme, co přináší certifikace „bio“ nám, co
někomu jinému nebo okolí.
Tajemství popelnice
- Zkusíme si tipnout, kdy se popelnice narodily, k čemu sloužily a prozkoumáme
obsah jedné dnešní „vzorové“ popelnice. Uvědomíme si, co všechno vyhazujeme a proč
jsou odpady problém. Řekneme si, jak je možné s nimi nakládat a různé způsoby nakládání
mezi sebou porovnáme.
Voda vypráví
- Povíme si o tom, kde a jak se voda vyskytuje, jaký má význam v přírodě i pro člověka.
Ukážeme si, jak se voda v přírodě pohybuje, proč je důležitá a co všechno může její koloběh
ovlivnit. Zároveň budeme zkoumat, jak se lidé o vodu starají, jak ji využívají a
jestli vodě někdy škodí.
Život v půdě aneb od trilobita po stonožku
- V tomto výukovém programu si budeme povídat o tom, jak rozmanitý život existuje i
pod zemí. Jaké organismy pod zemí žijí, k čemu jsou užiteční a jak je jejich stavba těla
tomuto životu přizpůsobena. Povíme si, že pod zemí lze najít i různé poklady jako např.
odkazy do dávných dob minulosti.
Napříč kontinenty – pod plachtami napříč Amerikou,Afrikou,Austrálií přes Asii zpět do Evropy
- Tento program umožní dětem poznání různých zemí, národů, kultur,zvyklostí. Poskytuje
základy multikulturní výchovy, která pomáhá dětem poznávat odlišnosti jiných zemí. Přiblíží
dětem to jak se žije jinde, jaké hry se hrají v jiné části zeměkoule, jaké jsou kuchařské
speciality dané země a jaké jsou zde zvyky.
|
2. – 9. třída základní školy
Příběh Tatranky
- na konkrétním příkladu si ukážeme životní cyklus výrobku –
co všechno předchází jeho výrobě a následuje po jeho spotřebování,
kam všude výroba běžných věcí může zasahovat a co všechno může naše
spotřebitelské chování ovlivnit
Jednou v roce na Vánoce
- Co všechno děláme o Vánocích dnes, jaké byly Vánoce dříve. Ve
Vánoční atmosféře si připomeneme tradice, sváteční zvyky a jejich původ.
Vyrobíme si drobný dárek nebo ozdobu.
Oděvy od minulosti až po současnost aneb ,,Z kožešiny do Gore-Texu“
- Program seznámí žáky s nejstarší činností lidstva - výrobou textilií,
s využitím a původem rostlinných a živočišných materiálů při výrobě šatů, oděvů.
Do čeho se oblékali lidé v dávných dobách a zemích ? K čemu všemu v odívání
můžeme využít rostliny a živočišné materiály ? Prohlédneme si ukázky některých
materiálů a na závěr si i nějaký doplněk vyrobíme.
|
6. – 9. třída základní školy
Příběh Tatranky
- na konkrétním příkladu si ukážeme životní cyklus výrobku –
co všechno předchází jeho výrobě a následuje po jeho spotřebování,
kam všude výroba běžných věcí může zasahovat a co všechno může naše
spotřebitelské chování ovlivnit
Zelená je tráva…
- Dozvíme se, co to znamená být rostlina, a to nejen na buněčné úrovni.
Zažijeme si, jak funguje fotosyntéza. A nezapomeneme ani na důvody, čím nám
jsou rostliny přínosné a užitečné
Bylo nebylo, bio nebio
- Seznámíme se s certifikací „bio“. Rozebereme, v čem spočívají jeho výhody či
rizika, a co všechno můžeme volbou výrobku ovlivnit. Udělejte si na fenomén
Bio vlastní názor
Stopa jako stopa?
- Zamyslíme se nad tím, co všechno po sobě zanechává stopy a jaké.
Dozvíme se co je to ekostopa. Budeme sledovat především stopy po našem vlastním
chování (naši vlastní ekostopu), hledat souvislosti a nápady na snížení dopadů
našeho života na okolí.
Světové nákupy
- Uvědomíme si, odkud pochází potraviny a další spotřební zboží. Spočítáme,
kolik kilometrů nacestují, než se k nám dostanou. Ukážeme si, že skrz zboží jsme
propojeni s celým světem a co s námi dokáže udělat reklama.
Nechtěné odpady
- Uvědomíme si, co všechno je odpad a proč jsou odpady problém. Řekneme si,
jak je možné s nimi nakládat a jaké dopady mají různé způsoby nakládání. Budeme
diskutovat i nad nebezpečnými odpady a zažijeme, jak složité je o jeho umístění
rozhodovat.
Globální problémy
- Představíme si tzv. globální problémy, které trápí svět. Nad některými z
nich se pozastavíme (např. globální změna klimatu, na přání ale i jiné), budeme
hodnotit jejich dopady, uvědomíme si náš subjektivní náhled, prodiskutujeme možná
řešení.
Kde se bere energie
- Vysvětlíme si pojmy obnovitelné a neobnovitelné zdroje. Na vlastní kůži
si zažijeme principy využívání obnovitelných zdrojů. Ukážeme si, jaké je rozložení
zdrojů energie ve světě, a jaké jsou možnosti České republiky
|