Výukové programy pro základní školy:

zpět na nabídku CEV

Výukové programy

Výukové programy jsou připravovány aktivní formou, děti jsou seznamovány s daným tématem formou diskuze, samostatných úkolů a her. Prostřednictvím připravených aktivit budeme u žáků rozšiřovat znalosti z daných okruhů. Programy jsou přizpůsobeny věku dětí. Na výukový program přijede lektor do školy, nebo je možné přijet s dětmi do CEV ve Voticích a program kombinovat s exkurzí po záchranné stanici.
Délka jednoho výukového programu je 90 minut.
Cena výukového programu pro jednoho žáka je 30,- Kč.

1. třída základní školy

Pro žáky 1. třídy základní školy je možné použít všechny z nabízených programů pro MŠ. Výukové programy budou přizpůsobeny věku dětí.

1.- 4. třída základní školy

Vydra
  • program seznámí žáky s vydrou a jejím způsoben života. Povíme si o tom, jak je vydra přizpůsobena životu ve vodě a kdo patří mezi její příbuzné. Pod mikroskopem budeme pozorovat vydří srst, nebo rybí šupiny. Nebude chybět ani zmínka o dalších živočiších, které můžeme v blízkosti vody pozorovat
Vím, co a jak jím
  • Hravý program o jídle a stravování. Dozvíme se něco o původu potravin, o správném nakládání s nimi, na co si dát pozor při nákupu, jídle i vaření
Kudy teče energie
  • Formou her podle metodiky Výchovy o Zemi se naučíme, kde se bere v přírodě energie, kudy prochází na cestě od Slunce až k nám a co se s ní cestou děje. Pochopíme složitost potravních vztahů a proč jsou znázorňovány právě pyramidou.
Lesem nelesem
  • Vysvětlíme si, co dělá les lesem, představíme si jeho funkce a strukturu. Seznámíme se s druhy stromů, které u nás jsou původní, jaké lesy tvoří a co v nich žije. Podíváme se také na to, co lesy v dnešní době trápí.
Stopa jako stopa?
  • Formou her podle metodiky Výchovy o Zemi se zamyslíme nad tím, co všechno po sobě zanechává stopy a jaké. Budeme sledovat i stopy po našem vlastním chování
Bylo nebylo, bio nebio
  • Hravou formou se seznámíme s původem potravin a procesem jejich výroby, dozvíme se, že existují různé cesty, jak ke konečnému výrobku dospět a popovídáme si o jejich výhodách a nevýhodách. Vyhodnotíme, co přináší certifikace „bio“ nám, co někomu jinému nebo okolí.
Tajemství popelnice
  • Zkusíme si tipnout, kdy se popelnice narodily, k čemu sloužily a prozkoumáme obsah jedné dnešní „vzorové“ popelnice. Uvědomíme si, co všechno vyhazujeme a proč jsou odpady problém. Řekneme si, jak je možné s nimi nakládat a různé způsoby nakládání mezi sebou porovnáme.
Voda vypráví
  • Povíme si o tom, kde a jak se voda vyskytuje, jaký má význam v přírodě i pro člověka. Ukážeme si, jak se voda v přírodě pohybuje, proč je důležitá a co všechno může její koloběh ovlivnit. Zároveň budeme zkoumat, jak se lidé o vodu starají, jak ji využívají a jestli vodě někdy škodí.
Život v půdě aneb od trilobita po stonožku
  • V tomto výukovém programu si budeme povídat o tom, jak rozmanitý život existuje i pod zemí. Jaké organismy pod zemí žijí, k čemu jsou užiteční a jak je jejich stavba těla tomuto životu přizpůsobena. Povíme si, že pod zemí lze najít i různé poklady jako např. odkazy do dávných dob minulosti.
Napříč kontinenty – pod plachtami napříč Amerikou,Afrikou,Austrálií přes Asii zpět do Evropy
  • Tento program umožní dětem poznání různých zemí, národů, kultur,zvyklostí. Poskytuje základy multikulturní výchovy, která pomáhá dětem poznávat odlišnosti jiných zemí. Přiblíží dětem to jak se žije jinde, jaké hry se hrají v jiné části zeměkoule, jaké jsou kuchařské speciality dané země a jaké jsou zde zvyky.

2. – 9. třída základní školy

Příběh Tatranky
  • na konkrétním příkladu si ukážeme životní cyklus výrobku – co všechno předchází jeho výrobě a následuje po jeho spotřebování, kam všude výroba běžných věcí může zasahovat a co všechno může naše spotřebitelské chování ovlivnit
Jednou v roce na Vánoce
  • Co všechno děláme o Vánocích dnes, jaké byly Vánoce dříve. Ve Vánoční atmosféře si připomeneme tradice, sváteční zvyky a jejich původ. Vyrobíme si drobný dárek nebo ozdobu.
Oděvy od minulosti až po současnost aneb ,,Z kožešiny do Gore-Texu“
  • Program seznámí žáky s nejstarší činností lidstva - výrobou textilií, s využitím a původem rostlinných a živočišných materiálů při výrobě šatů, oděvů. Do čeho se oblékali lidé v dávných dobách a zemích ? K čemu všemu v odívání můžeme využít rostliny a živočišné materiály ? Prohlédneme si ukázky některých materiálů a na závěr si i nějaký doplněk vyrobíme.

6. – 9. třída základní školy

Příběh Tatranky
  • na konkrétním příkladu si ukážeme životní cyklus výrobku – co všechno předchází jeho výrobě a následuje po jeho spotřebování, kam všude výroba běžných věcí může zasahovat a co všechno může naše spotřebitelské chování ovlivnit
Zelená je tráva…
  • Dozvíme se, co to znamená být rostlina, a to nejen na buněčné úrovni. Zažijeme si, jak funguje fotosyntéza. A nezapomeneme ani na důvody, čím nám jsou rostliny přínosné a užitečné
Bylo nebylo, bio nebio
  • Seznámíme se s certifikací „bio“. Rozebereme, v čem spočívají jeho výhody či rizika, a co všechno můžeme volbou výrobku ovlivnit. Udělejte si na fenomén Bio vlastní názor
Stopa jako stopa?
  • Zamyslíme se nad tím, co všechno po sobě zanechává stopy a jaké. Dozvíme se co je to ekostopa. Budeme sledovat především stopy po našem vlastním chování (naši vlastní ekostopu), hledat souvislosti a nápady na snížení dopadů našeho života na okolí.
Světové nákupy
  • Uvědomíme si, odkud pochází potraviny a další spotřební zboží. Spočítáme, kolik kilometrů nacestují, než se k nám dostanou. Ukážeme si, že skrz zboží jsme propojeni s celým světem a co s námi dokáže udělat reklama.
Nechtěné odpady
  • Uvědomíme si, co všechno je odpad a proč jsou odpady problém. Řekneme si, jak je možné s nimi nakládat a jaké dopady mají různé způsoby nakládání. Budeme diskutovat i nad nebezpečnými odpady a zažijeme, jak složité je o jeho umístění rozhodovat.
Globální problémy
  • Představíme si tzv. globální problémy, které trápí svět. Nad některými z nich se pozastavíme (např. globální změna klimatu, na přání ale i jiné), budeme hodnotit jejich dopady, uvědomíme si náš subjektivní náhled, prodiskutujeme možná řešení.
Kde se bere energie
  • Vysvětlíme si pojmy obnovitelné a neobnovitelné zdroje. Na vlastní kůži si zažijeme principy využívání obnovitelných zdrojů. Ukážeme si, jaké je rozložení zdrojů energie ve světě, a jaké jsou možnosti České republiky



Venkovní výukové programy

Rostliny a stromy (2. – 9. třída)
  • Venkovní program se soutěží, zaměřený na poznávání rostlin v blízkém okolí školy.
Všemi smysly (venkovní program, 1. – 5. třída)
  • Vyzkoušíme si, jak bychom vnímali přírodu a svoje okolí jinými, než nejběžněji používanými smysly… Poslouchali jste někdy přírodu? Co jste naposledy ohmatávali nebo očichávali?



Výukové programy, pouze v ekocentru

Chováme domácí zvířata
  • Tento výukový program dětem přiblíží jak správně pečovat o své čtyřnohé kamarády (jaké jsou vyhovující životní podmínky, čím je krmit, jak pečovat o srst apod.). Při objednávce výukového programu lze upřesnit o která dvě zvířátka by měly děti největší zájem (andulka, křeček, potkan, morče, pes). Výukový program bude vždy přizpůsoben. Jako jediný nelze objednat k Vám do školy, vždy bude probíhat v areálu Stanice pro zraněné živočichy ve Voticích.



Terénní exkurze v blízkosti školy

Exkurze jsou vhodné pro žáky mateřských i základních škol, družiny, školní kroužky a zájmové skupiny.
Cena za jednoho účastníka je 30,- Kč.
Délka programu bude přizpůsobena požadavkům školy a věku dětí od 1,5 do 3 hodin.


Ptáci a lidé
  • Přírodovědná terénní exkurze na předem domluveném místě v blízkosti Vaší školy, zaměřená zejména na seznámení s faunou ptáků v okolí. Při exkurzi bude účastníkům názorně představen odchyt ptáků do nárazových sítí a jejich následné okroužkování, určení a opětovné vypuštění do volné přírody. Děti se seznámí s běžnými druhy ptáků, které je možno u nás vidět, ale dozvědí se i o tom, jak ptáky pozorovat, jak je určit a jak jim pomáhat. Celý program bude pro děti aktivní doplněný o hry a samostatné úkoly. Žáci dále obdrží materiály k tématům.



Soutěžní dny pro školy

Uspořádání zábavně naučného dopoledne v areálu Vaší školy. Na deseti předem připravených stanovištích, mezi sebou budou soutěžit družstva ve vědomostních i pohybových aktivitách. Náročnost úkolů bude přizpůsobena podle věku dětí. Soutěž probíhá ve třech věkových kategoriích, nejúspěšnější dvojce (trojice) jsou odměněny.
V případě Vašeho zájmu je třeba zajistit pedagogický dohled na devíti stanovištích, dvě stanoviště zajistí pracovníci OFČR. Úpravy programu jsou možné po telefonické dohodě.

Téma soutěží:

  • Zvířata a rostliny - stanoviště zaměřená zejména na poznávání rostlin a zvířat naší přírody a životní prostředí
  • Příroda kolem nás - soutěž zaměřená na znalosti pravidel pobytu v přírodě, topografii, první pomoc a ochranu životního prostředí
Cena za žáka 30,- Kč

zpět na nabídku CEV






FOTOGRAFICKÁ SOUTĚŽ na téma: „BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ…“
uzávěrka 31. 12. 2009

seminář - CARBOFURAN V ČESKÉ KRAJINĚ
29.1.2010

Tisk nejen na látku a práce s ovčí vlnou
28.1. v CEV Tábor
11.2. Votice
18.2. Příbram

Nabídka pravidelných kroužků pro děti
školní rok 2009/2010 Votice a Tábor


Zámecká ul.
259 01 Votice
info@ochranafauny.cz Tel: 317 813 178
603 259 902
IČO: 67778585