Semináře pro učitele
Semináře pro učitele pravidelně připravujeme během celého roku na našich pobočkách centra ekologické výchovy. Semináře jsou akreditovány MŠMT. V případě zájmu min. osmi účastníků můžeme seminář realizovat přímo ve Vaší škole.
Lektorky: Andrea Koblasová, Mgr. Klára Smolíková
Kočky a kontíci
Seminář pro učitele MŠ a prvního stupně ZŠ
5 vyučovacích hodin
Seminář představí hravé kočičí kamarády a jejich příhody s kontíky – kontejnery
na tříděný odpad. Účastníci budou mít k dispozici materiály na výrobu
loutek i pracovní listy, které spojují téma odpadů s grafomotorickými či
pravopisnými cvičeními. I kompostování může být zábava, zvlášť když na
děti čeká žížalí řád!
Projekt doplňují náměty na výrobky z odpadových materiálů (plastových lahví,
papírových roliček apod.) a nápady, jak třídění odpadů ozvláštnit a
zatraktivnit i pro nejmenší školáky.
Jak nakupujeme
Seminář pro učitele
5 vyučovacích hodin
Souvislosti enviromentální a mediální výchovy a dalších vzdělávacích oblastí.
Seminář se zaměřuje na změny, kterými v posledních desetiletích prošlo nakupování.
Proč se objevily supermarkety a hypermarkety? Jak je s žáky prozkoumat a
prohlédnout jejich finty? Průzkum se bude týkat nejen jejich vnitřního
uspořádání, ale i budov, ve kterých se nacházejí, a jejich okolí. Porovnáme
je s kamennými obchody a s jejich historickými proměnami. Dalším tématem
bude reklama a propagace, kterou obchody a obchodní řetězce využívají.
Jak se bránit letákům? A odkud putuje zboží do regálů obchodů v našem městě?
Lidé a prostředí
Seminář pro učitele prvního stupně ZŠ
5 vyučovacích hodin
Souvislosti výchovy enviromentální, multikulturní a výchovy k myšlení
v evropských a globálních souvislostech.
Prostředí je utvářeno člověkem, ale lidské kultury jsou formovány místem, ze kterého vyrůstají. Do podoby folklóru či řemesel se otiskuje rozmanitost přírodních podmínek, způsob obživy je závislé na klimatu, krajina se přelévá v architekturu, aby pak lidové stavitelství harmonicky dotvářelo krajinu. Seminář představí různorodost kulturních projevů v naší zemi, stejně jako kulturní tradice ukrajinské, vietnamské a romské - tedy etnik, se kterými se české děti běžně setkávají. Pracovní listy nabídnou hravé úkoly pro všechny tři kulturní okruhy inspirované lidovými pohádkami, příslovími, historií a řemesly. Pozornost bude věnována i současnému globalizačnímu trendu, který stírá typické kulturní projevy a místo nich nabízí unifikované zboží. Nástroji, které má každý v rukou, je péče o vlastní tradice a úcta k tradicím druhých – třeba prostřednictvím podpory tzv. férového obchodu.
Lidé a zvířata aneb Jak se žije zvířatům s lidmi a lidem se zvířaty
Seminář pro učitele ZŠ
5 vyučovacích hodin
Téma soužití lidí a zvířat v historických a kulturních proměnách můžeme
zajímavě zpracovat v rámci enviromentální i multikulturní výchovy. Cílem
semináře je názorné představení stejnojmenné publikace nově vydané Ochranou
fauny ČR, která obsahuje ke třem desítkám obrazových pracovních listů
zaměřených na chov hospodářských zvířat a na postavení zvířat v různých
dobách a kulturách.
Proč se lidé odvážili chovat hrozivého pratura, jaké příběhy vyprávějí
indiánské totemy, proč se zakládaly rybníky, jak probíhá domácí zabíjačka,
co znamenají číselní kódy na vejcích a jak se chovat při setkání s cizím
psem?
To je jen zlomek okruhů, ke kterým můžete s žáky podniknout dobrodružnou
projektovou výpravu. Na semináři samotném se dozvíte, kterými aktivitami lze
témata zařadit do různých vzdělávacích oblastí v souladu s RVP ZV.
Příběhy míst kolem nás
Seminář pro učitele
5 vyučovacích hodin
Souvislosti enviromentální výchovy a dalších průřezových témat a vzdělávacích oblastí
Hlavní náplň semináře: Jakými způsoby provádět s žáky mapování významných lokalit v okolí školy.
Seminář se zaměřuje na představní široké palety možností, jak s žáky
pátrat v současnosti i minulosti zajímavých lokalit v blízkosti školy.
Prostředí, ať jde o krajinu městskou či venkovskou, je z pohledu žáků
zdánlivě banální. Paměť krajiny je třeba oživit, nahlédnout její
složky přírodní i kulturní, vdechnout ji život příběhy, rozehrát
její významy a naučit se rozpoznávat její detaily. Zakotvení v místě
našeho domova pomáhá žákům poznat sami sebe, neboť krajina formuje své
obyvatele, ale také jim umožňuje aktivně své prostředí chránit a nebýt
k němu lhostejný.
Představené projektové metody výuky, náměty a nápady ukáží, jak postavit
vlastní jedinečný projekt, do kterého podle charakteru lokality či
výchovných a vzdělávacích záměrů zahrnete biologická pozorování,
výtvarnou a literární tvorbu, fotografování, práci s počítačem i
mediální komunikaci. Účastníci budou mít k dispozici vzorovou sadu
pracovních listů
Fantastická zvířata
Seminář pro učitele MŠ a prvního stupně ZŠ
5 vyučovacích hodin
Souvislosti výchovy enviromentální a mediální s přesahy ke
vzdělávacím oblastem Člověk a jeho svět, Umění a kultura,
Jazyk a jazyková komunikace
Hlavní náplň semináře: Jak využít fantastická zvířata k pochopení
rozdílu mezi světem skutečným a fantazijním a co nám bájná zvířata
prozradí o našem vztahu ke zvířatům
Seminář se dotkne postavení zvířat v mýtických vyprávěních i pohádkovém
světě, představí projekt žákovského bestiáře a propátrá nástrahy
mediálního zprostředkování zvířecí říše.
Obliba žánru fantasy stírá v očích dětí rozdíly mezi zvířaty
skutečnými a vymyšlenými, na druhou stranu poskytuje prostor pro
fantazijní domýšlení. Společná výprava za draky, bazilišky a lochnesskami
přináší mnoho námětů pro výtvarnou práci i rozumovou výchovu.
Filmový svět s jeho triky porovnáme se světem mýtických a pohádkových
příběhů, novinové senzace s vědeckými fakty. Za pomoci praktických
pracovních listů a prezentace realizovaných projektů propojíme téma i
s aktivním využíváním informačních a komunikačních technologií.
Mgr. Klára Smolíková externě působí na katedře primární pedagogiky
na PedF UK Praha, publikuje metodické materiály v nakladatelství Raabe a
Portál, spoluautorsky se podílela na několika učebnicích pro základní i
střední školy. Absolventka estetiky a teorie kultury na FF UK Praha.
Andrea Koblasová je textilní výtvarnice momentálně působící v chráněné
dílně Rolnička Soběslav, která má za sebou bohatou učitelskou praxi na
ZŠ. Lektorka pedagogických a výtvarných kurzů dalšího vzdělávání učitelů
a spoluautorka několika knih vydaných nakladatelstvím Portál.