nros

zpět na Novinky

Samá voda

otevřít

Člověk je s vodou nerozlučně spjat. V krajině bez vody se lidé nezdržují. Někdy je třeba vodu vypátrat několik metrů pod povrchem země, jindy přivést novým korytem. Lidské úsilí stojí za budováním rybníků a přehrad, které vodu zadržují, stejně jako za vysoušením krajiny záměrným i původně nezamýšleným, které přichází po vykácení lesa nebo scelení polí. Vedle regulace přirozených vodotečí, která proměňuje krajinu, je však třeba pozornost žáků zaměřit i na hospodaření s vodou. K čemu vodu využívali lidé dříve a k čemu dnes? Kde plýtváme pitnou vodou a proč se rozmáhá prodej balené vody? Jak je třeba vodu upravovat, kde jsou zdroje pitné vody a co se děje s vodou, která odteče do kanalizace?

Při vytváření této sady dvaceti pracovních listů o vodě jsme chtěli výše vyjmenovaná témata zpracovat formou, která by zaujala děti na prvním stupni stejně jako předškoláky. Na každém pracovním listu proto najdete průvodcovskou postavičku – veselou kapku, textu jen v nezbytně nutné míře a spoustu přímé řeči v bublinách. Budeme rádi, pokud s dětmi budete listy opravdu používat – zvětšovat je, stříhat na kartičky, vybarvovat, podlepovat a řešit úkoly!

Samotnou metodiku jsme umístili na druhou stranu listů. Najdete zde další nápady a rozšíření, ale také pokyny, jak s listem pracovat s ohledem na věk dětí. Sada Samá voda je vhodná pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a průřezové téma Enviromentální výchovy.

Klára a Jan Smolíkovi

Jak se žije zvířatům s lidmi a lidem se zvířaty

otevřít

Soužití člověka a zvířete se počítá na tisíce let a prošlo mnoha podobami. Na počátku museli lidé vynaložit nejen veškerý svůj důvtip, ale i empatii, aby zvířata domestikovali. Dnes jakoby se pozorování a pochopení zvířecí potřeb a povah přesunulo jen do exkluzivního vztahu se psy a kočkami, hospodářská zvířata se z horizontu běžného člověka vytratila.

Cílem zpracovávaného metodického materiálu je přitáhnout pozornost dětí k mnohovrstevnatosti vazeb mezi člověkem a zvířaty, které chová. V současnosti mnohdy ani vesnické dítě nemá možnost nahlédnout proces, na konci kterého je plátek masa zabalený v igelitu či krabička s vejci v chladícím boxu supermarketu. Nahradit idylický svět spokojených domácích zvířat, se kterým jsou děti seznamovány v předškolním věku, informacemi o realitě současných velkochovů? Na to většina škol nemá odvahu a od tématu se, ke škodě všech, odvrací.

Prostřednictvím pracovních listů učitelé dostanou do rukou materiál, který jim pomůže podívat se spolu s žáky na různé aspekty chovu hospodářských zvířat, objevit proměnlivé role zvířat v odlišných kulturách, seznámit se s historickými proměnami postavení domestikovaných zvířat i porovnat je s pěstováním plodin. Vztah lidí ke zvířatům mnohdy vypovídá daleko více o lidské společnosti, než o samotných zvířatech – ta se (přes nejrůznější šlechtitelské snahy) zdaleka tolik nemění. Zato lidé neúnavně přetvářejí své okolí, životní podmínky pro sebe i pro zvířata, a pak hledají odpovědi na otázky, zda-li je to tak dobře.

Překládané úkoly a náměty se neredukují jen na jakési vyplňování na jednotlivých listech, především mají vzbuzovat diskuzi a podnítit žáky k samostatným projektovým krokům. Cílem totiž není předložit ideální řešení či návod pro soužití lidí a zvířat (ten ostatně nikdo nezná), ale vést děti k samostatnému přemýšlení a názoru, aby se uměly zodpovědně rozhodovat – dnes možná o zdánlivých maličkostech, jako je chov domácího zvířecího mazlíčka, v dospělosti pak o tom, u koho budou nakupovat potraviny, zda se jako občané postaví za práva zvířat, zda nebudou vůči zvířatům lhostejní a přezíraví nejen jako laici, ale i jako budoucí odborníci nejrůznějších profesí.

Mgr. Klára Smolíková

Dobrou chuť!

otevřít

Obstarat si něco k jídlu, připravit výživný a chutný pokrm zaměstnávalo člověka odpradávna. Dnešní „lovení“ potravin v regálech supermarketů je záležitostí novodobou, přesto roste generace dětí, které o jiných možnostech ani neuvažují. Netuší, jak byly vypěstovány jednotlivé plodiny, jak byly zpracovány a odkud je obchodníci dovezli. Holky a kluci naslouchají řeči reklam, ale tam se dozví jen velmi málo. Reklamní sdělení doslova hýří nesmysly o čokoládách plných mléka, zdravých sušenkách nebo přátelských limonádách. O luštěninových kaších, sušených křížalách nebo chuti planých třešní se ale nedovíme nic.

V této publikaci budeme naslouchat našim předkům a jejich příběhům o jídle. Hlavní pozornost bude věnovaná stravě rostlinného původu a to z prostého důvodu, že pro Ochranu fauny jsme v minulém roce připravili publikaci Lidé a zvířata, která pokrývá téma stravy živočišného původu. Prostřednictvím úkolů v pracovních listech budeme v sobě objevovat dávného lovce a sběrače i pilného zemědělce. Vždyť samo slovo kultura je odvozeno od obhospodařování, tedy kultivování půdy!

Čeká nás společné pátrání po rostlinách, které jsou na našem území pěstovány odpradávna. Zastavíme se u obilnin, luštěnin, zeleniny a ovoce, které během staletí obohatily nejen místní pole a zahrady, ale i jídelníček našich předků. Zájem o plodiny a potraviny z nich vyrobené je i zájmem o krajinu a naše zdraví. V druhé části publikace se proto zaměříme na téma ekologického zemědělství, biopotravin a fair tradových potravin.

Předkládaná publikace stojí na dvou pilířích – kopírovatelných pracovních listech a informačně pojaté metodice, proto je vhodné práci s ní budete prokládat praktickými činnostmi: výpravou do lesa, na louku, do sadu, pěstováním na školních pozemcích, návštěvou zemědělce i samotným vařením.

Přejeme Vám dobrou chuť.
Klára a Jan Smolíkovi

Tyto publikace si u nás můžete objednat na dobírku za 50-Kč / kus
info@ochranafauny.cz

zpět na Novinky






FOTOGRAFICKÁ SOUTĚŽ na téma: „BUDE ZIMA, BUDE MRÁZ…“
uzávěrka 31. 12. 2009

seminář - CARBOFURAN V ČESKÉ KRAJINĚ
29.1.2010

Tisk nejen na látku a práce s ovčí vlnou
28.1. v CEV Tábor
11.2. Votice
18.2. Příbram

Nabídka pravidelných kroužků pro děti
školní rok 2009/2010 Votice a Tábor


Zámecká ul.
259 01 Votice
info@ochranafauny.cz Tel: 317 813 178
603 259 902
IČO: 67778585